Actualitat
de les rutes
Les notícies més destacades

La prova pilot de vigilància a les vies verdes de Girona tanca amb 382 actuacions registrades
16/12/2025
La prova pilot del servei de vigilància a les vies verdes, iniciada el mes de juny passat, ha finalitzat aquest mes de novembre. Aquesta prova tenia l’objectiu de reforçar la seguretat, afavorir la convivència entre els diferents perfils d’usuaris i obtenir dades objectives sobre l’ús dels itineraris, i ha finalitzat amb uns resultats que confirmen la utilitat del dispositiu.
Durant els darrers sis mesos s’han registrat un total de 382 actuacions, que han permès disposar d’una visió detallada del funcionament quotidià de les vies verdes on ha tingut lloc la prova, concretament en les vies verdes del Carrilet i del Ferro i Carbó.
A través d’un sistema de patrullatge continuat i de registre sistemàtic, s’han analitzat les tipologies d’actuacions realitzades, les incidències més habituals i els patrons de comportament observats durant el període d’estudi.
Un servei amb un fort component preventiu
La major part de les intervencions realitzades han estat observacions i patrullatges de rutina, que representen el 69 % del total. Aquestes accions, que inclouen la supervisió dels trams, la verificació de l’afluència d’usuaris i la detecció d’elements que podrien generar riscos, han constatat que l’estat general de la via és satisfactori i que la convivència és, en termes globals, positiva.
Els avisos han representat el 30 % de les actuacions, mentre que les identificacions puntuals només un 1 %, fet que indica un nivell baix de conflictes o situacions que requereixin actuacions formals.
Principals incidències detectades
Les dades recollides mostren que les incidències més freqüents estan relacionades principalment amb aspectes de convivència.
La presència de gossos deslligats ha estat la situació més habitual, amb 66 registres, que representen prop del 56 % del total d’incidències. En la majoria dels casos, la intervenció dels guardes ha estat informativa i de recordatori de la normativa vigent als propietaris.
En segon lloc, destaquen els avisos relacionats amb l’ús de patinets elèctrics, amb 47 actuacions, equivalents a aproximadament el 39 % del total. Aquestes intervencions s’han produït sobretot en trams on aquest tipus de vehicle no està autoritzat o pot generar situacions de risc.

Baix índex d’incidències per l’estat de les vies
Tot i que la major part de les observacions realitzades pels guardes fan referència a situacions de convivència o ús correcte de la via, també s’han registrat diversos defectes, obstacles o elements materials per revisar. L’anàlisi de les descripcions mostra que aquestes incidències són poc freqüents. En conjunt, els casos materials sumen només el 4,5 % de totes les observacions, cosa que confirma que la infraestructura es troba en bon estat general.
Els elements caiguts (branques, arbres, obstacles) són els més recurrents, però igualment amb incidència baixa. Aquestes dades indiquen que les vies verdes es troben, en termes generals, en bon estat de conservació, i que el servei de vigilància permet detectar de manera precoç qualsevol incidència per facilitar-ne la resolució.
El conjunt d’informació obtinguda durant la prova pilot posa de manifest que el servei de vigilància contribueix a millorar el coneixement de l’ús real de les vies verdes, reforça la convivència i facilita la detecció d’incidències.
Les dades recollides esdevenen una eina útil per avaluar possibles millores, ajustar recursos i valorar la continuïtat o l’adaptació del servei en funció de les necessitats detectades.
Aquest any 2025 també s’ha actualitzat la normativa vigent amb l’Ordenança reguladora de l’ús de les vies verdes i d’altres rutes que gestiona el Consorci de les Vies Verdes de Girona
