Orígens

Origen Consorci

El Consorci de les Vies Verdes de Girona va néixer el 2003, data en què es va aprovar pel ple de la Diputació de Girona i es va publicar al BOP l’exposició pública dels estatuts. L’actual Consorci aglutina els anteriors consorcis creats per la recuperació del traçat i la gestió posterior de les obres i de la infrastructura: el Consorci de la Via del tren Girona – Sant Feliu de Guíxols i el Consorci de la ruta del Carrilet entre Olot i Girona.

Origen de les Vies Verdes

Els antecedents històrics d’aquestes vies verdes cal anar-los a buscar a la xarxa de carrilets que configurava la comunicació entre pobles de les comarques gironines. A finals del segle XIX, la iniciativa privada de la burgesia industrial, amb el suport de la ciutadania i el recolzament tècnic d’enginyers civils, va anar implantant els anomenats trens econòmics per tal d’incrementar la circulació de mercaderies i l’accés a les zones portuàries. Això va suposar un avanç important en la industrialització i la comunicació entre pobles.

La recuperació d’aquestes vies de tren, que anys enrere eren la garantia de la bona relació entre les poblacions, avui ofereixen la oportunitat de descobrir la riquesa cultural, històrica i paisatgística d’aquestes terres, a peu o a cop de pedal. La geografia del terreny i la gran varietat de paisatges fan d’aquesta zona un espai idoni per la pràctica del cicloturisme i el senderisme. Per saber-ne més, podeu visualitzar el documental “De via fèrria a via verda” al nostre canal de Youtube.

Origen de Pirinexus

El projecte Enllaç: Xarxa transfronterera de vies verdes a Catalunya, ha associat entitats de Catalunya i els Pirineus Orientals per desenvolupar de forma conjunta una xarxa cicloturista contínua entre ambdós costats de la frontera, la ruta Pirinexus de 351 km de recorregut.

El projecte ha estat programat dins el POCTEFA (Programa Operatiu de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra), que dóna suport financer comunitari orientat a reforçar la integració econòmica i social de la zona transfronterera entre Espanya i França.

El desenvolupament de la web també s’ha finançat amb els fons europeus.

Els objectius principals de la ruta són:

  1. Un producte cicloturístic transfronterer i comú que permeti circular sense discontinuïtat de vies.
  2. Connectar els dos territoris amb infraestructures de mobilitat sostenible, fomentar el respecte pel medi ambient i promoure l’activitat turística.
  3. Seguir esborrant l’efecte ‘frontera’ (límit físic i mental).

Part de la ruta, la més oriental, s’inclou en la xarxa europea Eurovelo8 Mediterranean Route.

Actualitat