Cada any, milers de persones recorren les vies verdes de Girona, a peu o en bicicleta, per desconnectar, descobrir nous paisatges, compartir una ruta en família o, simplement, deixar-se portar per un camí tranquil i segur. Però, sota aquests camins, hi batega una històriaque encara és ben viva.
Abans que fossin vies verdes, aquests traçats van ser línies de tren. Els antics carrilets van connectar pobles, van transportar persones i mercaderies, i van formar part de la vida quotidiana de moltes generacions de gironins.
Aquest és el punt de partida del pòdcast Propera parada: via verda, un viatge sonor per la memòria de les nostres rutes, en què els records personals ens permeten entendre la gran transformació que ha viscut aquest patrimoni: del fum de les locomotores de vapor al silenci de les bicicletes i els vianants que avui hi circulen.
Quan el tren marcava el ritme dels pobles
Per a moltes persones, el carrilet no era només un mitjà de transport. Era un espai de trobada i intercanvi.
La Quimeta recorda els viatges amb el Feliuet per anar a la platja, o els trajectes al mercat amb la seva àvia. La Montserrat va créixer a l’antiga estació de Llagostera, on el seu pare venia bitllets i el pas del tren marcava el ritme del dia a dia. Són records que ens parlen d’una època en què les estacions eren punts de trobada i d’intercanvi.
A través d’aquestes petites històries entenem el paper que van tenir els carrilets en la configuració social i econòmica del territori.
De l’abandonament a una nova oportunitat
Cap a finals dels seixanta, quan els darrers trens van deixar de circular, els antics traçats ferroviaris van quedar en desús. Allò que durant dècades havia estat una infraestructura essencial es va convertir en un espai abandonat i amb un futur incert.
Però, gràcies a la implicació de moltes persones, entitats, administracions i a un canvi en la manera d’entendre el territori i la mobilitat, aquelles vies van començar una nova etapa.
La transformació dels antics carrilets en les vies verdes de Girona no va ser un fet immediat. Va ser un procés llarg, que va començar amb el tancament de les línies ferroviàries i que l’any 2003 va culminar amb la creació del Consorci de les Vies Verdes de Girona. Un camí de més de tres dècades de reivindicacions, projectes i treball compartit.
La història d’aquesta transformació queda recollida a l’estudi Les traces dels antics carrilets: Transformació en vies verdes de Girona, que documenta el període entre 1969 i 2003 i posa en relleu el paper de la societat civil i les institucions que van fer possible que aquests antics corredors ferroviaris es convertissin en un espai de gaudi per a tothom.
Antiga estació de Cassà de la Selva. Foto: INSPAI.
Estació actual de Cassà de la Selva. Foto: Rubèn Borràs.
Les persones que cuiden els camins
La història de les vies verdes no acaba amb la seva inauguració. En el pòdcast podem escoltar testimonis que han treballat i continuen treballant per mantenir les vies verdes i oferir serveis de qualitat als usuaris.
En Josep, que ha estat durant anys encarregat del manteniment de la via verda i que recentment s’ha jubilat, representa totes aquelles persones que han treballat perquè els camins es mantinguin en les millors condicions.
També hi trobem l’Emili, primer gerent del Consorci de les Vies Verdes de Girona, que ha viscut de prop l’evolució del projecte i que continua recorrent-les amb bicicleta. O la Goretti, propietària d’un establiment al costat de la via que conserva desenes d’anècdotes dels viatgers que hi han fet parada.
Perquè les vies verdes no són només un recorregut entre dos punts: són un espai de trobada on cada dia es continuen escrivint noves històries.
Pas de Panedes a Llagostera. Foto: CCVGi
Vint anys connectant el territori
L’any 2023, coincidint amb el vintè aniversari de la creació del Consorci de les Vies Verdes de Girona, es va programar una exposició itinerant per repassar els moments clau d’aquesta transformació: des dels antics carrilets fins a la xarxa de vies verdes que avui connecta comarques, pobles i persones.
L’exposició ha viatjat pels municipis del recorregut, apropant aquesta història als seus habitants i ajudant a conservar la memòria col·lectiva del territori. Actualment es troba a la Vall d’en Bas i pròximament es podrà veure als municipis següents:
Les Preses: de mitjans de juliol a mitjans de setembre.
Olot: de mitjans de setembre a mitjans de novembre.
Ripoll: de mitjans de novembre a mitjans de gener.
Sant Joan de les Abadesses (on finalitzarà el recorregut): de mitjans de gener a mitjans de març de 2027.
Exposició itinerant dels 20 anys del Consorci de les Vies Verdes de Girona. Foto: Diputació de Girona
Aquesta història també es pot descobrir a través de l’exposició virtual creada conjuntament amb la Fundación de los Ferrocarriles Españoles i Google Arts & Culture, un recorregut audiovisual que permet entendre, en pocs minuts, l’essència del que significa caminar o pedalar per una via verda.
Propera parada: escoltar, recordar i continuar pedalant
Cada pont, cada antiga estació i cada quilòmetre de via verda conserven les petjades d’un passat ferroviari que encara és present.
Quan avui passem per aquests camins, no només recorrem un paisatge. També recorrem les històries de les persones que hi van viatjar en tren, que van lluitar per conservar aquest patrimoni i que, dia rere dia, el mantenen viu.
Us convidem a escoltar el pòdcast Propera parada, via verda i a deixar-vos portar per les veus que han fet possible aquesta història. Perquè cada ruta té un passat, i cada pas o pedalada ajuda a escriure’n el futur.